02/06/2013

Nyior Puyuh (CURCULIGO LATIFOLIA)


CURCULIGO LATIFOLIA

Taxonomical Hierarchy
Kingdom            Plantae-plants
  Division               Magnoliophyta
     Class                 Monocotyledon
        Order                        Liliales
           Family              Amaryllidacae
                Genus                Curculigo
                  Species               Orchiodies
Nama Botani:    Curculigo Latifolia
Nama Lain:
Lumbah, lembah, lumbah rimba,  pinang puyuh, nyiur puyuh, lumbah padi, nyior lembir (Malaysia), doyo, lemba (Burnai), Marasi, Parasi, terasi-terasian, keliangau (Indonesia), chaa laan, ma phraao, nok khum, phraa nok (Thailand), s[aa]m cau l[as] r[ooj]ng (Vietnam), Molineria latifolia, cucurligo latifolia, cucurligo orchioides, gaerta amaryllicaceae, Sweet Seed Plant(Inggeris)
PENGENALAN
Lemba atau lebih dikenali sebagai pinang puyuh dikelantan ialah sejenis tumbuhan yang tumbuh secara berumpun yang agak besar yang biasa ditemui dikawasan belukar yang agak redup dan terlindung dari cahaya matahari.
Daunnya ringkas, berwarna hijau, keras atau kuat, berbentuk bujur. Saiz daun yang matang berukuran antara 55-57cm panjang dan 15-17cm lebar. Daunnya bersifat menirus pada kedua-dua bahagian hujung dan pangkalnya. Bahagian tepi daun berkeadaan licin dan daun lemba mempunyai banyak urat daun pada permukaannya. Tangkainya panjang 90-92cm.
Bunga tumbuhan ini terbit daripada dasar atau pangkal pokok. Bunganya berwarna kuning, kecil dan berbentuk loceng dan berada dalam gugusan.Setiap bunga mempunyai 6 kelopak dan berwarna kuning terang.
Buah matang lemba berbentuk seperti beri berwarna putih dan rasanya manis bila dimakan seperti tetimun manis dan menaikan selera, Buahnya berada dalam bentuk tandan seperti buah pinang. Sebenarnya buah lemba tidaklah terlalu manis dengan sendirinya, ia menghasilkan rasa manis selepas pengambilannya seperti meminum air selepas memakannya. Ini turut terjadi pada bahan masam, apabila dimakan setelah mengambil buah ini akan terasa manis, maka kerana ini kaum pribumi memakan buah ini terlebih dahulu sebelum memakan buah-buahan masam.
Pokok lemba terkandung dalam 20 spesis tersebar dikawasan tropika, 5 spesis asli terdapat di Malaysia, disamping itu banyak lagi sepisis ditanam dimerata dunia sebagai pokok perhiasan. 
Ciri
The tiny taste-modifying fruits
 Ciri perubahan rasa buah (taste-modifying fruits) dari lemba / curculigo latifolia disebabkan kehadiran protin curculin. Curculin adalah sebatian yang molekulnya terdiri dari dua monomer polypeptides yang serupa dari 114 mendapan asid amino. Ia memiliki rasa manis meresap berterusan selepas pengambilannya, minuman air akan terasa manis begitu juga bahan masam akan terasa manis, contohnya, limau yang dimakan selepas pengambilan curculin dari buah lemba mengekalkan rasa manis selama 10 minit. Curculin memula proses sintetis (synthesizwed) didalam buah seminggu selepas pendebuan (pollination) dan kandungannya meningkat dengan pesat dari 0.16 hingga ke 1.8% diantara minggu ketiga dan ke-empat selepas pendebuan, sebelum buahnya matang.
KEGUNAAN


Akar: Bahagian akarnya diguna untuk sakit ginjal, menguatkan fungsi seks, sakit perut, sakit kepala, ulser mulut,
Buah: Buahnya yang manis boleh dijadikan untuk menggantikan gula bagi penghidap kencing manis atau dicampur dengan air dan di minum bagi meredakan demam, demam malaria, batuk, merawat bengkak, melawaskan  kencing dan dijadikan ubat periuk bagi wanita selepas bersalin.
Biji: Bijinya berwarna hitam seperti biji selasih dicampurkan dengan seirap dapat menyejukkan badan.
Daun: Daunnya yang kering dipintal menjadi tali dan benang
Di Semenanjung Malaysia rendaman (infusions) daun, pangkal batang dan akar digunakan secara dalaman untuk merawat demam. Rebusan (Decoctions) bunga dan akar diambil sebagai ubat sakit perut dan diuretik, manakala rebusan rhizome digunakan untuk merawat penyakit haid tidak ketentuan, terlalu banyak atau lama; mungkin disebabkan dari tanda ketumbuhan (menorrhagia) dan digunakan sebagai losyen untuk  kesakitan teramat conjunctivitis (ophthalmia). Rhizomenya juga digunakan untuk penyakit mata di India utara-timur. Di kawasan Borneo daun lemba memainkan peranan dalam upacara penyembuhan perkara mistik. Curculigo latifolia, Curculigo capitulata dan Curculigo spp lain-lain juga ditanam sebagai tumbuhan hiasan, seperti di Indonesia, India, Afrika, Eropah dan Amerika Syarikat.

Di Borneo dan Semenanjung Malaysia gentian dari daun Lemba dijadikan pukat. Di Borneo, ia turut digunakan untuk dijadikan tali, pintalan, kain beras beg, dan pakaian. Kain yang diperbuat daripada gentian ini dikenali sebagai kain 'Lemba'. Daun Curculigo latifolia digulung semasa muda untuk dijadikan tali. Di Indonesia dan Malaysia daun ini digunakan untuk membalut buah-buahan, sayur-sayuran dan barangan lain untuk pengangkutan. Penggunaan daun Curculigo capitulata di Indonesia sama seperti mana Curculigo latifolia (lemba). Kaum bukit Camarines di Luzon (Filipina) membuat rambut palsu daripada serat daun Curculigo capitulata. Dalam Ifugao (Luzon) kanak-kanak menggunakan Curculigo capitulata untuk membungkus peralatan tenun mainan. Lahu di utara Thailand menggunakan daun Curculigo capitulata seperti daun pisang untuk membungkus makanan.
KHASIAT DAN KEGUNAAN
Menurut catitan, ada satu kisah berkenaan khasiat herba lemba ini, seseorang telah memerhatikan seekor cempelai (bokbong-dipanggil di.Trengganu) yang berlawan degan seekor ular tedung dan si cempelai telah dipatuk beberapa kali semasa petaruhan, namun begitu si tedung tumpas juga akhirnya. Selepas itu si cempelai tadi segera mendapatkan pokok lemba ini dan memakan umbi dan akarnya. kemudian berlalu dgn selamat.
Daun sembung digunakan secara meluas sebagai salah satu bahan untuk air mandian wanita selepas bersalin dan bayi bagi menghilangkan bau badan.
Daunnya juga dijadikan campuran minyak urut untuk wanita selepas bersalin untuk disapu di kening dan perut. Daun sembong biasanya dimakan bersama pinang untuk merawat masalah pencernaan, gastrik atau dijadikan campuran ubat jamu.
Akar pokok muda digunakan untuk merawat luka dalaman manakala akar dan daun yang ditumbuk pula digunakan untuk merawat sengal-sengal tulang, sendi dan otot. Lemba mempunyai khasiat untuk menyembuhkan sakit kepala dan penyakit ulser mulut.
Di negara lain di Asia Tenggara seperti Filipina, daun lemba digunakan juga untuk melawaskan kencing dan untuk merawat batu karang.
Pohon lemba juga menghasilkan minyak kayu kapor yang boleh digunakan bagi merawat bengkak sendi. Mempunyai kesan antimikrob, antitumor dan menurunkan tekanan darah.
CURCULIN

Curculin homodimer. Dari PDB 2DPF.

Identifiers
Symbol
CURC_CURLA
Other data
Curculin adalah protein manis yang telah ditemui dan diasingkan dalam tahun 1990 dari buah Curculigo latifolia (Hypoxidaceae), tumbuhan dari Malaysia. Seperti miraculin, curculin mempamerkan aktivit rasa-mengubahsuai (taste-modifying), bagaimanapun, tidak seperti miraculin, ia juga mempamerkan rasa manis dengan sendirinya. Selepas pengambilan curculin, air dan larutan masam terasa manis. Orang tempatan merujuk tumbuhan ini sebagai 'Lumbah'.
Struktur Protein
Bentuk aktif curculin adalah heterodimer terdiri daripada dua unit monomeric disambung melalui dua jambatan disulfida. Monomer matang masing-masing terdiri daripada urutan sebanyak 114 amino acids, seberat 12,5 kDa (curculin 1) dan 12.7 kDa (curculin 2), masing-masing. Walaupun setiap dua isoforms mampu membentuk homodimer, ini tidak memiliki rasa manis mahupun aktiviti rasa-mengubahsuai bentuk heterodimeric. Untuk mengelakkan kekeliruan, bentuk heterodimeric kadang-kadang dirujuk sebagai "neoculin".
Urutan Asic amino dari protein manis curculin di adaptasi dari pangkalan data Swiss-Prot biologi urutan protein
CIRI-CIRI KEMANISAN
Curculin dianggap sebagai pemanis tahap-tinggi, bersamaan kemanisan yang dilaporkan sebanyak 430 - 2070 kali lebih manis berdasarkan berat dari sukrosa. Rasa manis, bersamaan larutan sucrose 6.8% atau 12%, diperhatikan apabila curculin di dalam mulut bersama dengan air jernih atau air berasid (citric acid), masing-masing. Rasa manis kekal selama 5 minit bersama air dan 10 minit dengan larutan berasid.
Kemanisan juga diperhatikan pada asid lain seperti asid askorbik (ascorbic acid) (vitamin C ) dan asid asetik (acetic acid).
Aktiviti rasa-pengubahsuai dari curculin dikurangkan dalam kehadiran ion dengan dua cas positif (seperti Ca2+ dan Mg2+) dalam larutan pH neutral, walaupun ion ini tidak mempunyai kesan dalam larutan berasid. Dalam cara yang sama, ion monovalent (seperti Na+ and Cl−) tidak mempunyai kesan dalam larutan pH sama ada neutral atau berasid.
Walaupun mekanisma "pendorong-manis" tidak diketahui, ia dipercayai satu bahagian aktif dari curculin mengikat kuat membran penerima rasa (taste receptor) manakala bahagian aktif kedua dengan sesuai memasuki penerima manis. Bahagian kedua dianggap bertanggungjawab sebagai pendorong kemanisan. Kehadiran Ca2+ dan/atau Mg2+, air dan asid menselarikan pencantuman bahagian aktif curculin ke bahagian penerima dan dengan itu mengubah penerimaan kemanisan.
SEBAGAI PEMANIS
Seperti mana kebanyakan protein, curculin amat mudah terdedah kepada haba. Pada suhu 50° C (122° F) protein mula merosot dan kehilangan sifat "perasa-manis" dan "rasa-pengubahsuai", maka ia tidak sesuai untuk digunakan dalam makanan panas atau bahan pemerprocessan. Walau bagaimanapun, di bawah suhu 50° C (122° F) kedua-dua sifat curculin tidak terjejas dalam larutan asas maupun berasid, jadi ia mempunyai potensi untuk digunakan dalam makanan segar dan sebagai pemanis atas meja.
Disebabkan curculin tidak ditemui secara meluas pada alam, usaha-usaha sedang dijalankan untuk menghasilkan satu bentuk pencantuman DNA (recombinant) protein. Pada tahun 1997, curculin telah dinyatakan dalam E.Coli and yis (yeast), tetapi protein pencantuman tidak mempamerkan aktiviti "perasa manis" atau "rasa-pengubahsuaian". Walau bagaimanapun, satu kajian 2004 mendapati curculin rekombinan, yang dinyatakan dalam E. coli, mempamerkan sifat "rasa-pengubahsuaian" dan "perasa manis".
Di samping cabaran-cabaran berkaitan dengan pengeluaran protein komersial, terdapat banyak isu peraturan dan undang-undang yang perlu diselesaikan sebelum ia boleh dipasarkan sebagai pemanis. Curculin kini tidak mempunyai kedudukan dari segi  undang-undang dalam Kesatuan Eropah dan Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun ia diluluskan di Jepun sebagai bahan tambahan (additive) yang tidak merbahaya, mengikut Senarai Aditif Makanan tersedia ada yang ditubuhkan oleh Kementerian Kesihatan dan Kebajikan (penerbitan Inggris oleh JETRO).
Tajuk Artikel: Profil protein dua dimensi dari buah Curculigo latifolia melalui tiga pengekstrakan protokol yang berbeza
Lemba, Curculigo latifolia (keluarga Hypoxidaceae) merupakan tumbuhan asli Malaysia, ditemui terutamanya di kawasan paya tropika Asia dan Australia. Kajian dijalankan untuk membanding keberkesanan tiga protokol yang digunakan pakai dalam pengekstrakan protein buah Curculigo latifolia dan untuk mencari keserasian terbaik analisa proteomic buah-buahan berdasarkan profil menggunakan elektroforesis gel dua dimensi. Fenol, trichloroacetic asid-acetone dan trichloroacetic acid-acetone/phenol-based protokol pengekstrakan dinilai dengan memeriksa ciri-ciri kuantitatif dan kualitatif dari protein yang diekstrak. Beberapa pengubahsuaian diperkenalkan kepada fenol dan gabungan protokol fenol dan asid-aseton trichloroacetic dalam usaha meningkatkan kedua-dua dimensi keputusan analisis gel elektroforesis. Dengan pengecualian dari kaedah asid-aseton trichloroacetic, protokol ke-dua yang lain didapati mengekstrak protein dengan lebih cekap dan menghasilkan (reproducibly). Protein yang dihasilkan dari fenol (3.5 ± 0.12 mg / g) dan acid-acetone trichloroacetic / phenol-based protoko (3.7 ± 0,11 mg / g) l serta gel corak dua dimensi elektroforesis menunjukkan tiada perbezaan ketara.
Memandangkan penggunaan protokol fenol memakan masa dan tenaga yang lebih lama dan susah daripada protokol acid-acetone/phenol-based trichloroacetic, maka protokol acid-acetone trichloroacetic /phenol-based dianggap sebagai protokol unggul bagi keseluruhan protein pengekstrakan buah Curculigo latifolia.
Penciptaan terkini berkaitan ekstrak Curculigo latifolia (C. latifolia), dikalangan pengekstrakan yang diekstrak daripada bahagian berlainan tumbuhan seperti buah-buahan, akar dan daun, secara individu atau secara campuran, ekstraknya disifatkan sebagai agen untuk merawat dan mencegah penyakit gangguan metabolik seperti kencing manis, obesiti, kardiovaskular, dan aterosklerosis.

LEMBA- PINANG PUYUH -NYLO LEMBER -GAERTA AMARYLLIDACEAE


No comments: